گزارش آگهی
مهندس حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد مقدس در جمع مجریان و هنرمندان صحنه استان خراسان رضوی که در محل شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت خدمت صادقانه کارکنان و نقش آنها در خدمترسانی به زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا (علیهالسلام)، گفت: عزیزان ما در شرکت آبفای مشهد مقدس خود را سقای زائران و مجاوران امام رضا (ع) میدانند و این خدمت صادقانه، تشویق مضاعفی دارد.
وی افزود: در این قضیه شما هم شریک هستید و جزو سقایان شهر امام مهربانیها باشید. کوچکترین کلمه و اشاره شما میتواند اثرگذاری دهها صحبت ما را داشته باشد. حتی یک جمله کوتاه در رسانه یا صحنه میتواند زحمات چندین ساله مجموعه را به ثمر برساند.
مهندس اسماعیلیان درباره چالشهای تأمین آب در مشهد توضیح داد: مشهد در اقلیم خشکی قرار دارد و یکی از مهمترین چالشهای کلانشهر، تأمین آب شرب است. مشهد دومین کلانشهر کشور از نظر جمعیت و پذیرای دهها میلیون زائر داخلی و خارجی است، اما منابع آبی موجود پاسخگوی جمعیت و نیازهای شهر نیست.
وی به وضعیت منابع آب اشاره کرد: چهار سد اصلی مشهد (طرق، کارده، دوستی و ارداک)، در ده تا پانزده سال گذشته حدود ۷۵٪ نیاز آب شهر را تأمین میکردند و ۲۵٪ باقیمانده از منابع طبیعی تأمین میشد. اما اکنون ذخیره آب این چهار سد به حدود ۳٪ رسیده است. این بدان معناست که سدها که پیشتر ۷۵٪ آب شهر را تأمین میکردند، اکنون تقریباً خالی هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به افزایش مصرف تابستان و نگرانیها در این فصل پرداخت و گفت: سالهای قبل نگران تابستان بودیم، اما امسال اولین سالی است که تابستان بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. برخلاف سالهای گذشته که تمرکز ما بر عبور از تابستان بود، اکنون نگران چند روز آینده و پیش روی فصل پاییز و زمستان هستیم.»
وی تأکید کرد: این شرایط تنها مختص مشهد نیست؛ کلانشهرهایی مانند تهران، تبریز، اصفهان و یزد نیز با بحران کمآبی مواجه هستند، اما شرایط مشهد به دلیل جمعیت بالا و پذیرش زائران بسیار سختتر است. با این حال طی چند سال گذشته اقدامات زیادی انجام شده که توانستهایم این شرایط بحرانی را با لطف خدا پشت سر بگذاریم.
مهندس اسماعیلیان سپس به اهمیت مدیریت مصرف آب و فرهنگسازی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری بارها بر مدیریت مصرف آب تأکید کردهاند و فرهنگ ایرانی و اسلامی همواره بر قداست آب و صرفهجویی در مصرف آن تأکید داشته است. همراهی مردم نقش کلیدی در کاهش مصرف دارد و حتی کوچکترین اشاره شما در مدارس، رسانهها و صحنهها میتواند مؤثر باشد.
وی به پروژههای انجام شده در حوزه مدیریت مصرف اشاره کرد: چندین پروژه بزرگ در مشهد اجرا شده است و این اقدامات باعث شده، مشهد کمترین سرانه مصرف آب در کشور را داشته باشد.
مهندس اسماعیلیان سرانه مصرف آب خانگی مشهد را بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر در شبانهروز اعلام کرد و افزود: در مشهد ۶۵٪ مشترکان زیر الگوی مصرف قرار دارند و این نشاندهنده همراهی و مشارکت مردم است.»
وی به تابستان ۱۴۰۳ اشاره کرد: حداکثر تولید و مصرف روزانه آب در مشهد در تابستان ۱۴۰۳ حدود ۱۲،۹۴۰ لیتر بر ثانیه بود. این در حالی است که سال قبل ۱۲،۲۰۰ لیتر و سال قبلتر از آن حدود ۱۱،۸۰۰ لیتر بر ثانیه بود. پیشبینی ما برای تابستان ۱۴۰۴ نیز حدود ۱۳،۲۰۰ لیتر بر ثانیه بود. اما علیرغم افزایش متوسط دما، مصرف واقعی به ۱۱،۳۳۵ لیتر بر ثانیه رسید که کاهش حدود ۱۰٪ نسبت به هدف پیشبینی شده را نشان میدهد که این مهم ناشی از همکاری و همراهی مردم است.
وی افزود: اگرچه سرانه مصرف مشهد نسبت به میانگین کشور مطلوب است، اما نسبت به حالت ایدهآل هنوز بالاست. در شرایط بحرانی و محدودیت منابع، سرانه مصرف میتواند به ۷۰ تا ۸۰ لیتر برسد. حتی کاهش به ۱۱۰–۱۱۵ لیتر نیز میتواند پاسخگوی نیازهای شهر و زائران باشد.
مهندس اسماعیلیان درباره سد دوستی گفت: سد دوستی بخش عمدهای از آب مشهد را تأمین میکند. در تراز نرمال، این سد حدود ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد، اما کاهش تراز به دریچه پایینی، آب را به حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب کاهش میدهد. اما در حال حاضر حجم آب این سد از ۱۴۴ میلیون مترمکعب به ۳۶ میلیون مترمکعب رسیده است.
هر بار کاهش شدید تراز سد، سیستم تصفیه و توزیع آب را به چالش میکشید، اما با عنایت امام رضا (ع)، مدیریت دقیق و همراهی مردم، بحران تابستان پیش نیامد.
وی ادامه داد: باور داریم که این شهر یک صاحبی دارد و تلاش ما به عنوان مسئولان آب مشهد این است که هر آنچه در توان داریم انجام دهیم. صحبتهای فرهنگی، آموزش و فرهنگسازی نقش بسیار مهمی در مدیریت مصرف دارد. جلسات متعدد با کارگران فضای سبز، اساتید دانشگاه، روحانیون و بلاگرهای معروف مشهد برگزار شد تا مردم با اهمیت صرفهجویی و مدیریت منابع آشنا شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با تأکید بر اثرگذاری کوچکترین اقدامات گفت: حتی یک جمله کوتاه یا اشاره به صرفهجویی در رسانهها، مدارس یا صحنهها میتواند اثرگذار باشد. همراهی مردم، گروههای مختلف و رسانهها موجب شد کاهش مصرف آب تابستان ۱۴۰۴ تحقق یابد و فشار بر منابع آب کاهش پیدا کند.
وی در جمعبندی افزود: با شعار «سقایی حضرت علی ابن موسی الرضا (علیهالسلام) افتخار ماست» سختیها و بحرانها را پشت سر گذاشتهایم و امیدواریم تعامل و ارتباط ما با هنرمندان و مجریان صحنه ادامه یابد تا از ظرفیت فرهنگی و اجتماعی برای ترویج صرفهجویی و مدیریت مصرف آب بیشترین بهره را ببریم.
مهندس اسماعیلیان تأکید کرد: تجربه مدیریت منابع آب در مشهد نشان داده است که همراهی مردم، آموزش و فرهنگسازی، نقش حیاتی در عبور از بحرانها دارد و حتی شرایط سخت و کاهش شدید ذخایر سدها، با برنامهریزی دقیق و مشارکت اجتماعی قابل مدیریت است.

در ادامه احسان ابراهیمی رئیس هیئت مدیره انجمن مجریان و هنرمندان صحنه خراسان رضوی ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: حضور شما مایه خوشوقتی ماست و هر اقدام کوچک شما میتواند اثر بزرگی در جامعه داشته باشد.
وی تأکید کرد: هنرمندان با فعالیتها و سخنان خود میتوانند فرهنگسازی کرده و آگاهی عمومی را به ویژه در موضوعاتی مانند مصرف بهینه منابع و مسئولیتهای اجتماعی. ابراهیمی ارتقا دهند.
ابراهیمی افزود:کوچکترین کلمه یا جمله شما میتواند اثرگذاری چندین گفتار دیگر را تحت تأثیر قرار دهد.
رئیس هیئت مدیره انجمن خاطرنشان کرد: تعامل هنرمندان با گروههای مختلف جامعه، از مدیران و روحانیون گرفته تا رسانهها و بلاگرها، اهمیت زیادی دارد و میتواند پیامهای فرهنگی و اجتماعی را به شکل مؤثر منتقل کند.
وی از اعضای انجمن خواست: با دقت و همت در فعالیتها و برنامههای خود مشارکت کنند و از هر فرصت برای تأثیرگذاری اجتماعی و ترویج فرهنگ درست استفاده نمایند.
در پایان تفاهمنامه همکاری باشگاه تخصصی دوستداران آب (باشگاه با آب) مابین شرکت آب و فاصلاب مشهد و انجمن هنرمندان و مجریان خراسان رضوی به امضا رسید و دبیرخانه این باشگاه راهاندازی شد.